09 Lis

Rola SSL w bezpiecznej obsłudze poczty e-mail

Certyfikat SSL to najpowszechniejszy protokół wykorzystywany do zabezpieczania połączeń internetowych. Za pomocą tego standardu szyfrowane mogą być jednak nie tylko połączenia ze strony www czy serwera ftp, ale również poczty elektronicznej. Dla wielu użytkowników poufność transmisji danych przesyłanych za pośrednictwem kanału e-mail ma szczególne znaczenie. W jaki sposób certyfikaty SSL zabezpieczają pocztę elektroniczną?

Certyfikat SSL w poczcie e-mail

Zastosowanie certyfikatów SSL w połączeniach sieciowych pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa komunikacji między działaniami właściciela adresu e-mail, a docelowym serwerem, z którym nawiązywane jest połączenie. SSl okazuje się bardzo przydatny zarówno podczas odbierania, jak i wysyłania e-maili – niezależnie od przesyłanej w momencie wykonania operacji zawartości danej wiadomości. Bezpieczne połączenie SSl zabezpiecza bowiem użytkownika poczty kompleksowo. Eliminuje ryzyko przechwycenia korespondencji przez oprogramowanie szpiegujące, a tym samym zabezpiecza ją przed odczytaniem przez niepowołane osoby trzecie. Zaszyfrowanie poczty elektronicznej nie oznacza, że przesyłane e-maile zakodowane zostaną specjalnym szyfrem – adresat nie ma żadnego problemu z odebraniem i odczytaniem wiadomości. Certyfikat SSL działa wyłącznie na etapie transmisji poczty, szyfrując ją przed przechwyceniem w newralgicznych momentach. Protokół zabezpiecza dane jedynie w momencie aktywnego połączenia między serwerem poczty, a użytkownikiem aplikacji do jej obsługi.

Dlaczego warto wybrać pocztę chronioną przez certyfikat SSL?

Certyfikaty SSL nie są niezbędne do prawidłowego działania poczty elektronicznej. Tego rodzaju zabezpieczenie jest jednak coraz bardziej pożądane przez internautów. Ochrona konta e-mail ma szczególne znaczenie dla dużych firm, zajmujących się dostarczaniem usługi poczty dla swoich użytkowników. Certyfikaty SSL najczęściej zamawiane są dla konkretnych domen, na których następnie tworzone są skrzynki pocztowe. Jeżeli użytkownik poczty elektronicznej korzysta z połączenia SSL dla ochrony swojej korespondencji oraz innych poufnych danych, serwery zewnętrzne adresatów rozpoznają certyfikat oraz identyfikują nadawcę jako wiarygodnego i bezpiecznego. W ten sposób można przede wszystkim zmniejszyć ryzyko potraktowania wychodzącej korespondencji jako potencjalnego źródła spamu, a właściciela niezabezpieczonego adresu jako spamera. Niechciana poczta bardzo często wysyłana jest właśnie w wyniku przechwycenia danych konta, które nie zostało zabezpieczone certyfikatem SSL.

Kiedy certyfikat SSL dla poczty nie jest konieczny?

Obecność certyfikatu SSL nie jest warunkiem niezbędnym do działania poczty e-mail. Jeżeli dodatkowo użytkownik nie korzysta z żadnej aplikacji zewnętrznej do jej obsługi, a korespondencja prowadzona jest jedynie z poziomu serwisu dostawcy usługi, zakup certyfikatu zwykle nie jest konieczny. Konfiguracja serwisów mailowych opracowywana jest bowiem w taki sposób, aby wszystkie wprowadzane i przesyłane dane zostały odpowiednio zabezpieczone. Nadawcy wiadomości najpopularniejszych dostawców usługi poczty e-mail postrzegani są przez certyfikaty SSL jako wiarygodni. Bezpieczeństwo poczty oraz własną wiarygodność w sieci można jednak zwiększyć także wówczas, gdy użytkownik korzysta z adresu e-mail na własnej domenie. Niezależnie od rodzaju wybranego certyfikatu, od momentu jego wydania oraz wdrożenia, połączenie staje się bezpieczne we wszystkich klientach poczty – czyli programach i aplikacjach przeznaczonych na najpopularniejsze systemy.

Chcesz bezpiecznie przesyłać swoją korespondencję e-mail? Sprawdź naszą ofertę certyfikatów SSL do cyfrowego podpisywania i szyfrowania wiadomości e-mail