09 Sty

Jak wybrać najlepszego operatora domeny?

Ma certyfikat? Ma! Ma dużą przestrzeń? Ma! Jest tani? O tak, przecież jest promocja… Niestety, wielu potencjalnych posiadaczy domen, wybiera ich operatorów wyłącznie na podstawie powyższego klucza. Jak zatem wybrać najlepszego operatora domeny? Oto kilka prostych wskazówek.
Punkt 1: Certyfikaty SSL
Jeśli jednym z filarów oferty konkretnego operatora jest zniżka na certyfikat SSL, możemy być pewni, że na poważnie traktuje on zagrożenia bezpieczeństwa w Sieci. Niemniej, warto zwrócić uwagę z jakim certyfikatem mamy do czynienia. Obniżka może być tak naprawdę próbą “przemycenia” niższego standardu ochrony. Może się też zdarzyć, że operator zaproponuje nam darmowy certyfikat. Na takie oferty należy zwrócić szczególną uwagę. Zwłaszcza, że samo wykupienie SSL nie musi dawać nam gwarancji, że Chrome, lub Firefox wykryje naszą domenę jako niebezpieczną, co w latach 2019 – 2020 może doprowadzić do częściowego zablokowania jej treści przez w/w przeglądarki.

Punkt 2: Obowiązkowe rozszerzenia domen
Wśród operatorów standardem jest wprowadzanie domen z rozszerzeniem .pl. Niestety, możliwość wykorzystania domeny regionalnej (np. waw.pl) nie jest już taka oczywista. O wiele trudniej będzie również znaleźć operatora, który zaoferuje swoim Klientom dostęp do domen zagranicznych, bądź do tzw. “domen nowych”, jak chociażby .club. Warto też sprawdzić, na jakich zasadach poszczególne domeny są transferowane (dostępność kodu authinfo to ważny czynnik). Istotne jest, co trzeba zrobić, by go uzyskać. Może się okazać, że trzeba będzie złożyć pisemny wniosek, który – na prośbę operatora – trzeba będzie wysłać pocztą tradycyjną, bądź e-mailem.

Punkt 3: Biuro Obsługi Klienta
Jeśli dana domena działa prawidłowo, korzystanie z BOK przez użytkownika nie będzie aż tak częste. Niemniej, o zwrócić uwagę, czy istnieje możliwość kontaktu telefonicznego, czy też porozumiewania się poprzez chat online. Istotna jest też dostępność BOK (24h/dobę, 7 dni w tygodniu). Innych użytkowników warto zapytać o szybkość odpowiedzi na konkretne pytania a także – rzecz jasna – o ich poziom merytoryczny.

Punkt 4: Panel administracyjny Klienta
Przejrzysty interfejs użytkownika to podstawa. Wszystkie najważniejsze funkcje powinny być dostępne “od ręki”, dzięki czemu unikniemy ich długotrwałego i niewygodnego poszukiwania. Dlatego przed wyborem hostingu, warto na stronie konkretnego operatora założyć konto próbne, które pozwoli zweryfikować z czym mamy tak naprawdę do czynienia.

Punkt 5: Przedłużenie umowy
Wykupowanie domeny po raz pierwszy u konkretnego operatora, jest z reguły dosyć korzystne finansowo. Warto zwrócić zatem uwagę, na jakich zasadach umowa będzie przedłużana. Najlepiej, jeśli operator na kilkanaście dni przed upływem terminu umowy poinformuje o tym właściciela domeny i to za pomocą kilku różnych kanałów informacyjnych.

Punkt 6: Dodatkowe wymogi promocyjne
Na papierze oferta operatora domeny zawsze wygląda korzystnie. Warto zatem zapoznać się, z jakimi ograniczeniami jest ona związana. Może się okazać, że operator domeny będzie wymagał od nas np. jednokrotnego przedłużenia umowy, bądź też ograniczy możliwość transferu domeny. Nie łudźmy się – za ofertami “za złotówkę” często stoją dodatkowe obostrzenia, które dla właścicieli domen mogą być po prostu nie do przyjęcia.

Podsumowując, nawet najkorzystniejsza na pierwszy rzut oka oferta operatora domeny, nie zawsze musi być tak korzystna w rzeczywistości. Certyfikat SSL i cena nie mogą być jedynym wyznacznikiem, decydującym o wyborze konkretnego programu.